Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Koncepcja pracy

MISJA PORADNI

Jesteśmy po to, aby rozumieć, wspierać i pomagać

             Jesteśmy, aby każdy poszukujący pomocy mógł spotkać się z empatią, otwartością na potrzeby innych, szacunkiem, życzliwością i profesjonalizmem. Nikogo nie pozostawiamy z jego problemem samego. Nie każdy problem potrafimy rozwiązać, ale jesteśmy po to, by wesprzeć w znalezieniu pomocy i właściwie pokierować.    

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Aleksandrowie Łódzkim działa od 50 lat. Istnieje od 1 listopada 1972 roku. Początkowo nosiła nazwę Poradni Wychowawczo-Zawodowej i była pierwszą tego typu placówką w ówczesnym powiecie, świadczącą pomoc specjalistyczną.

Po reformie administracyjnej z dniem 1 stycznia 1999r. organem prowadzącym dla Poradni stało się Starostwo Powiatowe w Zgierzu. Rok 2013 przyniósł kolejną ważną zmianę. Rada Miejska w Aleksandrowie  Łódzkim reprezentowana przez Burmistrza, Pana Jacka Lipińskiego, podjęła Uchwałę, by na drodze porozumienia ze Starostwem Powiatowym w Zgierzu przejąć prowadzenie Poradni. Od 01 stycznia 2014 roku organem prowadzącym jest Gmina Aleksandrów Łódzki.

Jesteśmy placówką publiczną, która udziela pomocy dzieciom/uczniom, rodzicom/opiekunom i nauczycielom z rejonu Miasta i Gminy Aleksandrów Łódzki.

         Wspieramy dzieci i młodzież w osiąganiu kolejnych etapów rozwoju zarówno psychomotorycznego, emocjonalnego jak i społecznego, rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań oraz przezwyciężaniu trudności szkolnych oraz wychowawczych i emocjonalnych. Wspólnie z rodzicami i nauczycielami poszukujemy dla uczniów najkorzystniejszych form kształcenia. Wspomagamy rodziców oraz nauczycieli w realizacji zadań wychowawczych i edukacyjnych. Realizujemy programy profilaktyczne  odnoszące się do współczesnych problemów cywilizacyjnych.

         W sposób szczególny, często wyróżniający nas od innych, reagujemy na diagnozowane podczas badań potrzeby dzieci. Wobec obserwowanych w wyniku diagnozy licznych zaburzeń i trudności emocjonalnych u dzieci i młodzieży standardowe, rutynowe formy terapii często są niewystarczające. Obserwujemy wśród młodzieży ograniczenia w bezpośredniej komunikacji, nowe nawyki w porozumiewaniu się, wpływające bardzo niekorzystnie na rozwój i kształtowanie umiejętności społecznych. Wprowadzamy zatem do naszej oferty nowe programy własne skierowane do grup dzieci i młodzieży o specyficznych, ściśle zdiagnozowanych potrzebach emocjonalnych i społecznych.

 

      Praca poradni koncentruje się wokół czterech podstawowych zadań, na które składają się nasze następujące konkretne działania:

 

1.Diagnozowanie dzieci i młodzieży. Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych, zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym: predyspozycji, uzdolnień, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, specyficznych trudności
w uczeniu się
. Składa się na nią:

- diagnoza pedagogiczna

- diagnoza psychologiczna                

- diagnoza logopedyczna

- badania pro zawodowe                 

- badanie przetwarzanie słuchowe

- badanie w zakresie Integracji Sensorycznej    

- badania przesiewowe logopedyczne                                                            

- przesiewowe badania psychologiczno-pedagogiczne                          

- obserwacje dzieci w środowisku      

                                    

2.Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej poprzez:

  • terapię psychologiczną m.in. w formie:

- konsultacji psychologicznych dotyczących trudnych sytuacji osobistych,  problemów   wychowawczych i emocjonalnych,

- spotkań terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami zachowania, lękowymi, depresją, samouszkodzeniami, zaburzeniami odżywiania, nadpobudliwością psychoruchową, po traumie,

- zajęć grupowych dla uczniów zdolnych,

- spotkań terapeutycznych z rodzicami,

  • terapię specjalistyczną m.in. w formie:

- zajęć stymulujących rozwój psychofizyczny dzieci w wieku przedszkolnym,

- zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu,

- treningu ortograficznego dla uczniów z ryzykiem dysleksji z zastosowaniem nowoczesnych metod,

- zajęć grupowych dla uczniów zdolnych,

- zajęć stymulujących rozwój emocjonalny i społeczny dzieci i młodzieży

  • terapię logopedyczną w zakresie:

- wczesnej interwencji logopedycznej dzieci od 0-3 lat,

- zaburzeń mowy o podłożu neurologicznym: afazja, dysfazja

- zniekształceń artykulacyjnych,

- zaburzeń ekspresji mowy na tle emocjonalnym,

  • zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne dla dzieci i młodzieży z problemami emocjonalnymi i zaburzeniami  zachowania
  • terapię krótkoterminową skoncentrowaną na rozwiązaniu, bazującą na szacunku
    i akceptacji  dla wyborów i ocen klienta
  • Trening Zastępowania Agresji (TZA)
  • Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
  • Trening Pamięci i Koncentracji Uwagi

         Rozwój Poradni odbywa się poprzez wprowadzanie nowych form zajęć i działań lub modyfikację już prowadzonych, a także poprzez doskonalenie pracy stanowiskowej, specjalistycznej. Dzięki stosowaniu nowych metod badawczych, przy stałym, systematycznie prowadzonym szkoleniu pracowniczym jesteśmy w stanie coraz wnikliwiej diagnozować  i skutecznie rozwiązywać zgłaszane problemy.

 

3.Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych poprzez:        

- konsultacje i porady dla pedagogów, nauczycieli oraz innych osób związanych ze  środowiskiem szkolnym i rodzinnym dziecka/ucznia

- zajęcia warsztatowe z profilaktyki uzależnień            
- zajęcia z doradztwa zawodowego                            

- warsztaty psychoedukacyjne zgodne z potrzebami dla uczniów                

- Graczomanię                                                              

- programy własne i terapeutyczne                              

- udział w zespołach wsparcia  na terenie placówek lub w poradni                   

- udział w zespołach kryzysowych                              

- grupę wsparcia dla  pedagogów, pedagogów specjalnych i psychologów

- grupę wsparcia dla logopedów

- konsultacje i pomoc merytoryczną indywidualną dla nauczycieli prowadzących zajęcia specjalistyczne w przedszkolach, szkołach i innych placówkach 

 

  1. Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych poprzez:

- współpracę z ośrodkami doskonalenia nauczycieli, uczelniami wyższymi, sądami, opieką społeczną, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Policją i innymi Poradniami P-P

- szkolenia, warsztaty, konsultacje i porady dla nauczycieli i rodziców

 

       Swoje zadania realizujemy nie tylko na terenie Poradni, ale również bezpośrednio w placówkach.

 

       Pracownicy Poradni nadal blisko współpracują z organami samorządowymi, oświatowymi instytucjami lokalnymi, sądami, opieką społeczną (np. udział w projektach z Funduszy Europejskich "Klub NOTA BENE – rozwój, pasja, kreacja" i  „Podaruj nadzieję – wsparcie i rozwój” we współpracy z OPS), uczelniami wyższymi oraz ośrodkami doskonalącymi. Niezmiennie z pełnym zrozumieniem i zaangażowaniem wsłuchując się w nakreślony problem czy sprawę, a jednocześnie poprzez swą odrębność dając gwarancję pełnego obiektywizmu wniosków i podjętych działań. Dzięki takiej współpracy klienci uzyskują wymierne korzyści w postaci wieloaspektowej diagnozy potrzeb i możliwości ich zaspokojenia. Konsekwencją jest rzetelna i profesjonalna pomoc specjalistyczna, świadczona poprzez życzliwe, otwarte i podmiotowe traktowanie klientów.

Kierunkiem rozwoju Poradni jest otwartość na kontakty z nowymi instytucjami (m.in. ośrodki pomocy w zakresie zdrowia psychicznego) oraz podtrzymywanie współpracy z instytucjami społecznymi na rzecz środowiska lokalnego, jak również na rzecz wzajemnego rozwoju. Efektem współpracy jest wysoka jakość świadczonych usług, a także kompleksowe wsparcie klientów.

 

 

 

 

 

Data dodania: 2024-07-15 21:53:24
Data edycji: 2024-07-16 08:22:59
Ilość wyświetleń: 559

Druki do pobrania

Programy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej