MISJA PORADNI
Jesteśmy po to, aby rozumieć, wspierać i pomagać
Jesteśmy, aby każdy poszukujący pomocy mógł spotkać się z empatią, otwartością na potrzeby innych, szacunkiem, życzliwością i profesjonalizmem. Nikogo nie pozostawiamy z jego problemem samego. Nie każdy problem potrafimy rozwiązać, ale jesteśmy po to, by wesprzeć w znalezieniu pomocy i właściwie pokierować.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Aleksandrowie Łódzkim działa od 50 lat. Istnieje od 1 listopada 1972 roku. Początkowo nosiła nazwę Poradni Wychowawczo-Zawodowej i była pierwszą tego typu placówką w ówczesnym powiecie, świadczącą pomoc specjalistyczną.
Po reformie administracyjnej z dniem 1 stycznia 1999r. organem prowadzącym dla Poradni stało się Starostwo Powiatowe w Zgierzu. Rok 2013 przyniósł kolejną ważną zmianę. Rada Miejska w Aleksandrowie Łódzkim reprezentowana przez Burmistrza, Pana Jacka Lipińskiego, podjęła Uchwałę, by na drodze porozumienia ze Starostwem Powiatowym w Zgierzu przejąć prowadzenie Poradni. Od 01 stycznia 2014 roku organem prowadzącym jest Gmina Aleksandrów Łódzki.
Jesteśmy placówką publiczną, która udziela pomocy dzieciom/uczniom, rodzicom/opiekunom i nauczycielom z rejonu Miasta i Gminy Aleksandrów Łódzki.
Wspieramy dzieci i młodzież w osiąganiu kolejnych etapów rozwoju zarówno psychomotorycznego, emocjonalnego jak i społecznego, rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań oraz przezwyciężaniu trudności szkolnych oraz wychowawczych i emocjonalnych. Wspólnie z rodzicami i nauczycielami poszukujemy dla uczniów najkorzystniejszych form kształcenia. Wspomagamy rodziców oraz nauczycieli w realizacji zadań wychowawczych i edukacyjnych. Realizujemy programy profilaktyczne odnoszące się do współczesnych problemów cywilizacyjnych.
W sposób szczególny, często wyróżniający nas od innych, reagujemy na diagnozowane podczas badań potrzeby dzieci. Wobec obserwowanych w wyniku diagnozy licznych zaburzeń i trudności emocjonalnych u dzieci i młodzieży standardowe, rutynowe formy terapii często są niewystarczające. Obserwujemy wśród młodzieży ograniczenia w bezpośredniej komunikacji, nowe nawyki w porozumiewaniu się, wpływające bardzo niekorzystnie na rozwój i kształtowanie umiejętności społecznych. Wprowadzamy zatem do naszej oferty nowe programy własne skierowane do grup dzieci i młodzieży o specyficznych, ściśle zdiagnozowanych potrzebach emocjonalnych i społecznych.
Praca poradni koncentruje się wokół czterech podstawowych zadań, na które składają się nasze następujące konkretne działania:
1.Diagnozowanie dzieci i młodzieży. Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych, zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym: predyspozycji, uzdolnień, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, specyficznych trudności
w uczeniu się. Składa się na nią:
- diagnoza pedagogiczna
- diagnoza psychologiczna
- diagnoza logopedyczna
- badania pro zawodowe
- badanie przetwarzanie słuchowe
- badanie w zakresie Integracji Sensorycznej
- badania przesiewowe logopedyczne
- przesiewowe badania psychologiczno-pedagogiczne
- obserwacje dzieci w środowisku
2.Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej poprzez:
- konsultacji psychologicznych dotyczących trudnych sytuacji osobistych, problemów wychowawczych i emocjonalnych,
- spotkań terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami zachowania, lękowymi, depresją, samouszkodzeniami, zaburzeniami odżywiania, nadpobudliwością psychoruchową, po traumie,
- zajęć grupowych dla uczniów zdolnych,
- spotkań terapeutycznych z rodzicami,
- zajęć stymulujących rozwój psychofizyczny dzieci w wieku przedszkolnym,
- zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu,
- treningu ortograficznego dla uczniów z ryzykiem dysleksji z zastosowaniem nowoczesnych metod,
- zajęć grupowych dla uczniów zdolnych,
- zajęć stymulujących rozwój emocjonalny i społeczny dzieci i młodzieży
- wczesnej interwencji logopedycznej dzieci od 0-3 lat,
- zaburzeń mowy o podłożu neurologicznym: afazja, dysfazja
- zniekształceń artykulacyjnych,
- zaburzeń ekspresji mowy na tle emocjonalnym,
Rozwój Poradni odbywa się poprzez wprowadzanie nowych form zajęć i działań lub modyfikację już prowadzonych, a także poprzez doskonalenie pracy stanowiskowej, specjalistycznej. Dzięki stosowaniu nowych metod badawczych, przy stałym, systematycznie prowadzonym szkoleniu pracowniczym jesteśmy w stanie coraz wnikliwiej diagnozować i skutecznie rozwiązywać zgłaszane problemy.
3.Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych poprzez:
- konsultacje i porady dla pedagogów, nauczycieli oraz innych osób związanych ze środowiskiem szkolnym i rodzinnym dziecka/ucznia
- zajęcia warsztatowe z profilaktyki uzależnień
- zajęcia z doradztwa zawodowego
- warsztaty psychoedukacyjne zgodne z potrzebami dla uczniów
- Graczomanię
- programy własne i terapeutyczne
- udział w zespołach wsparcia na terenie placówek lub w poradni
- udział w zespołach kryzysowych
- grupę wsparcia dla pedagogów, pedagogów specjalnych i psychologów
- grupę wsparcia dla logopedów
- konsultacje i pomoc merytoryczną indywidualną dla nauczycieli prowadzących zajęcia specjalistyczne w przedszkolach, szkołach i innych placówkach
- współpracę z ośrodkami doskonalenia nauczycieli, uczelniami wyższymi, sądami, opieką społeczną, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Policją i innymi Poradniami P-P
- szkolenia, warsztaty, konsultacje i porady dla nauczycieli i rodziców
Swoje zadania realizujemy nie tylko na terenie Poradni, ale również bezpośrednio w placówkach.
Pracownicy Poradni nadal blisko współpracują z organami samorządowymi, oświatowymi instytucjami lokalnymi, sądami, opieką społeczną (np. udział w projektach z Funduszy Europejskich "Klub NOTA BENE – rozwój, pasja, kreacja" i „Podaruj nadzieję – wsparcie i rozwój” we współpracy z OPS), uczelniami wyższymi oraz ośrodkami doskonalącymi. Niezmiennie z pełnym zrozumieniem i zaangażowaniem wsłuchując się w nakreślony problem czy sprawę, a jednocześnie poprzez swą odrębność dając gwarancję pełnego obiektywizmu wniosków i podjętych działań. Dzięki takiej współpracy klienci uzyskują wymierne korzyści w postaci wieloaspektowej diagnozy potrzeb i możliwości ich zaspokojenia. Konsekwencją jest rzetelna i profesjonalna pomoc specjalistyczna, świadczona poprzez życzliwe, otwarte i podmiotowe traktowanie klientów.
Kierunkiem rozwoju Poradni jest otwartość na kontakty z nowymi instytucjami (m.in. ośrodki pomocy w zakresie zdrowia psychicznego) oraz podtrzymywanie współpracy z instytucjami społecznymi na rzecz środowiska lokalnego, jak również na rzecz wzajemnego rozwoju. Efektem współpracy jest wysoka jakość świadczonych usług, a także kompleksowe wsparcie klientów.
95-070 Aleksandrów Łódzki
ul. Piotrkowska 4/6